Wednesday 16 August 2017

Cara Mudah Nak Buat Blogwalking 2017


Cara Mudah Nak Buat Blogwalking 2017

Haii semua..hari ni nak bercerita pasal blogwalking...blogwalking merupakan cara yang senang untuk kita memperkenalkan blog kita..selain itu kita juga dapat menambah kenalan melalui kaedah ini...
pernah tak korang menghadapi masalah masa nak buat blogwalking…Tak tahu sama ada
blog yang kita visit tu active ke tak dan sebagainya? Yang tu satu hal..satu lagi bila line lembab..nak buka blog org tu loading lamaa sebab banyak gadjet yang diorang letak tambah lagu lagi dan sebagainya..okay jangan risau..saya akan tunjuk tips mudah saya nak buat blogwalking.

Kalau nak buat blogwalking mestila kita nak cari blogger yang active ye dok? Jadi..camne nak cari blogger yang active ni? Okay senang je..jawapannya adalah..pgi terjah kat mana mana blogger yang buat contest dan giveaway smua tu..yang sentiasa update “senarai peserta giveaway”.Sebab..yang join giveaway tu mestila blogger yang aktif..mesti diorang menanti giveaway tersebut tamat dan masa untuk umum pemenang...kalau nak search "senarai pemenang giveaway" pon boleh tapi saya lebih recommend korang guna senarai peserta..sebab peserta lebih banyak dari pemenang...ikut suka korang la nak yang mana huhu



Okay...taip dulu kat search..senarai peserta giveaway..letak tahun ni..jangan 2015 plak ye huhu..lepas tu step no 1..tekan tool dulu..maka ianya akan keluar seperti no 2 tu..tekan yang terkini..jangan tekan past year plak ye..tu dah lama..kita nak yang baru..sebab mungkin yang lama tu tuan blog dah tak main blogger lagi huhuhu...



Lepas dah dapat nama peserta tu..mesti korang akan dapat nama blogger2 yang join contest tu..contohnya senarai list tu keluar macam ni tanpa back link.. “http://bukupinky.blogspot.my/2017/07/giveaway-selipar-jepun.html”

Then..korang copy je yang kat tengah tu “bukupinky.blogspot.my” dan paste kat google maka keluarlah blog peserta tu tadi..Tapi tu untuk yang rajin nak search satu satu..cmne plak kalau jenis yang kurang rajin *malas la tu haha* macam saya ni..

Kalau nak lagi senang…copy semua nama blog peserta tu and then paste kat note pad.







Step seterusnya..buka facebook...copy dan send ke chat kawan ke, family, ataupun second account fb korang..yang mana ada account fb banyak tu...lepas send kat chat tu..dia jadi mcm ni..jadi link yang click ja terus dpt open blog peserta dri giveaway tu..yang tak padam "/2017/07/giveaway- blablabla....html" tu takpa..nanti bila tekan link tu,kemungkinan besar ada yang delete post..tapi takpa..lepas tekan link tu...link tu masih jgak akan bawa korang ke blog peserta2 tdi walapun post tak wujud lagi..faham tak ni? harap faham la...maaf ye i'm really bad at explaining haaha...takpe..nanti ada apa apa pertanyaan do comment ye :)




Jadi camni la kalau post tak wujud lagi..dah kena delete user blogger tu,,tapi still jugak akan membawa korang ke blog org tu...last step..tekan home untuk view post blog yang tuan blog update..tekan jer cover blog..lepastu,mulakan blogwalking anda heheheh 


Okay..saya rasa sampai sini ja tips blogwalking dari saya yang dapat saya kongsikan kepada anda semua..saya harap dengan entry saya ni memudahkan korang semua untuk memperkenalkan blog korang dan menambah kenalan sesama blogger cewah..Okay gaiss...selamat ber blogwalking! Tataa..



7 comments:

  1. Thanks sharing... tapi kalau send kat chat kawan, kawa mesti hairan kan napa dapat link yg banyak tetiba ni? Tak rasa pelik ke nanti ? ....just asking.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi sama2.kalau saya hantar kat kawan yang btol2 rapat dngan sy....kalau takut kawan tu bengang,hantar link tu, better hantar ke fb family kita..adik ke kakak ke hehehhe ckp "pinjam space"

      Delete
  2. NIce info... nak copy tu yang letih kan... huhu

    ReplyDelete
  3. masalahnya, kekangan masa kadang2 tu

    ReplyDelete
  4. Nice sharing.. Memang selalunya blogger yang joint GA nie blogger yang aktif..

    ReplyDelete