Wednesday 27 December 2017

Ikan laga mati :(

Ikan laga mati? Kenapa agaknya?

Hi assalammualaikum..apa khabar semua,fuhh sekian lama tak up entry..maaf ye kawan kawan sebab tak active lately sebab dah nak dekat final ni biasalah..masa tu terhad sangat! demi sesuap carry mark hahaha...

Selasa lepas,ikan laga aku mati hmmm sedih nye "ala ikan je pon" yaa yelah mungkin
sesetengah org akan cakap cmtu termasuk kawan aku sendiri omg like..ikan tu selalu ada kot kat meja aku acah comel kembangkan ekor dia nak lawan kalau aku cucuk pen kat balang tu..sebab dia ingat tu ikan..tapi sekarang hmmmm takda lagi rindunyeee...lama tau aku bela tu yang buat sedih tu lahai..roomie aku pon bela ikan,dua kali dia beli ikan sebab asyik mati..aku syak ikan dia mati sebab pakai air paip ja..air yang mengandungi klorin..ikan yang lagi satu dia beli agak tahan.tapi mlangnya end up mati jgak..yang ni tak tau la apsal plak ye....




 Huaaaa my little buddy T_T....yaa dlm balang tu memang kosong sebab aku alihkan batu batu hiasan sbab aku ingat batu yang bewarna tu memudaratkan ikan aku :( tengoklaa warnanya yang pudar dan tak bermaya langsung...yela sebab dah mati kan...sebelum ni memang aktif dan warnanya cantik sangat... :(



Hmm masih takleh move on tau ikan aku mati ni..rindunye walaupun agak menyusahkan aku dari rumah bekalkan air yang betul betul takda klorin and bersih...for your info aku bela ikan ni kat asrama...Jadi,agak tertanya tanya la jugak..kenapa mati ek? air bersih..setiap minggu aku tukar..makanan cukup..hari hari aku bagi...Ok let's figure it out...Apakah sebab Ikan Laga mati..

ikan laga ni..walaupun tak perlukan oksigen macam ikan hiasan yang lain,tapi penjagaan air dan makanan dia sangat penting tau untuk meneruskan hidup si ikan berdikari ni...punca-punca ikan laga mati adalah:



Jangkitan bakteria.
Ya! ikan pon boleh kena jangkitan bakteria tau..macamana? memindahkan ikan guna tangan..nampak mcm kecil ja tapi tau tak korang tangan kita ni kotor sangat dan kita tak tau apa yang ada kat tangan kita ni....jadi elakkan la guna tangan...guna la jaring ikan okay? lebih selamat.Selain daripada tu,makanan terbiar dan basah juga boleh menyebabkan jangkitan bakteria.Elakkan makanan ikan terdedah dan terkena percikan air..


Masalah pundi berenang *aku syak ikan aku mati sebab sakit ni*
Punca utama penyakit pundi berenang pada ikan adalah....bagi makanan yang banyak pada ikan...sebenarnya 2-4 biji kecik tu dah mencukupi untuk sehari...tapi aku silap..disebabkan kekurangan ilmu pasal ikan laga ni..sehari bagi as long as ikan tu boleh telan...akhirnya..ikan aku mati kekenyangan..sorry ikan :'( ..sebelum ikan aku mati,dia ada sign macamni berenang senget macamni for 2 days.tapi tak mati terus..slow2 hmmmmmm..


Okay kawan2 so far ni je yang dapat aku kongsi buat masa ni....kpada yang ada ikan laga tu yang newbie macam aku baru je nak bela ikan laga...jaga baik baik nauu jangan jdi macam aku bagi makan lebih plak..mati kekenyangan ikan aku hmmm :(

Baiklah,sampai sini je ye! jumpa lagi next entry! bye-bye








5 comments: